Motocykl jako towar



           Motocykl spełnia obok podstawowej funkcji, czyli przemieszczania osób w przestrzeni wiele funkcji dodatkowych, które narodziły się w ostatnim etapie rozwoju kierunku w motoryzacji zwanego motocyklizmem. Dzieje się tak z powodu coraz bardziej postępującej specjalizacji jednośladowych produktów. W ciągu ostatnich trzydziestu lat motocykle o zastosowaniach specjalnych pojawiają się coraz częściej w rękach tzw. amatorów. Mowa o pojazdach, które jeszcze nie tak dawno można było spotkać tylko na torach wyścigowych, czy trasach konkurencji terenowych. W dzisiejszych czasach nie można już mówić o motocyklu uniwersalnym, gdyż w zależności od zastosowania nabywca kupuje odpowiednio przygotowaną maszynę. Można wymienić kilka rodzin produktów, które w swoich granicach także ewoluują.
          Motocykle typu enduro i off-road charakteryzują się zawieszeniem o wysokim skoku, oponami o typowo terenowym bieżniku i niską wagą. Zazwyczaj tego typu motocykle są wyposażone w silniki o niższej pojemności skokowej. Rozmiary komór spalania 500 cm3 - 700 cm3- to największe spotykane w tej klasie. Najpopularniejsze są jednostki o pojemnościach 250 cm3 - 400 cm3. Typowe motocykle enduro mają zastosowanie stricte terenowe. Oznacza to iż nie posiadają one świateł ani kierunkowskazów i z założenia nie są przeznaczone do rejestracji. Służą do przemieszczania się po trudnym terenie: drogach szutrowych, lasach, błotach i wszelkiego rodzaju bezdrożach. Motocykle off-road są bardziej "asfaltowymi" wersjami enduro. Posiadają one elementy zezwalające na ich zarejestrowanie i poruszanie się po drogach publicznych. Ich żywiołem są drogi o gorszej jakości nawierzchni i drogi polne. Wynika z tego iż są to idealne środki transportu dla większości Polaków skazanych na dziury, koleiny i nierówności asfaltu. W tej rodzinie motocykli zrodziła się ostatnio kategoria ciężkiego motocykla enduro, który ma spełniać rolę środka transportu do dalekiej turystyki po nawierzchniach gorszego stanu. Motocykle takie są wyposażone w duże zbiorniki paliwa, większe jednostki napędowe, przekraczające często 1000 cm3 i obszerne kufry bagażowe.
          Motocykle typu "naked bike" czyli tak zwane "golasy" najbardziej pasują do określenia "motocykl uniwersalny". Ich charakterystycznymi elementami są odkryte w pełni silniki i wyeksponowane ramy. Nie mają sprecyzowanego, jakiegoś specjalnego, zastosowania. Służą tym, którzy czerpią przyjemność z dynamicznej jazdy, kurierom przeciskającym się przez miejskie korki, mogą również z powodzeniem służyć do turystycznych wojaży po wyposażeniu w odpowiednie kufry bagażowe. Jednostki napędowe tych pojazdów mają pojemności 500 cm3 - 1300 cm3 i są to bardzo dynamiczne pojazdy wykorzystujące zazwyczaj jednostki czterocylindrowe, rzędowe o mocach maksymalnych osiąganych przy wysokich obrotach. Można dodać, że prototypem tych motocykli była Honda CB 750 z 1969 roku. Najbardziej popularne obecnie są modele Suzuki Bandit, Yamaha XJR 1300 czy Kawasaki Zephyr.
          Motocykle typu chopper i cruiser. Moda na te motocykle została wylansowana przez amerykańskich producentów filmowych i twórców amerykańskiego image. Boom został zapoczątkowany filmem "Easy Rider" z Denisem Hopperem i Peterem Fondą w rolach głównych. Kolejne tytuły, które promowały motocyklowy styl życia to: "Dziki" z Marlonem Brando i "Harley Davidson i Marlboro Man" z Mickey Rurke i Donem Johnsonem. W większości filmów opisujących subkultury motocyklowe pierwsze role należały do motocykli firmy Harley-Davidson mieszczącej w Milliwauke w stanie Wisconsin. Motocykle typu chopper powstawały po odcinaniu (ang. to chop) elementów zbędnych do jazdy właśnie z motocykli marki Harley-Davidson. Wszystkie liczące się japońskie firmy wyprodukowały swoje wersje motocykli budowanych właśnie w tym stylu. Motocykle te służą do spokojnej, relaksacyjnej jazdy w wygodnej pozycji. Elementami charakterystycznymi są: wysunięte do przodu przednie koło, nisko umieszczone siodło kierowcy, szeroka tylna opona i silnik w układzie V. Właściciele tego typu pojazdów traktują je jako coś więcej niż tylko środki transportu i często grupują się w klubach i zrzeszeniach. Motocykle typu cruiser pochodzą od chopperów. Są od nich cięższe, mają bardziej masywny wygląd i zazwyczaj producenci nie szczędzą metalu i grubych blach do ich budowy. Obydwa typy jednośladów dają swoim właścicielom podstawę do nadawania im charakterystycznego, indywidualnego wyglądu poprzez dokonywanie przeróbek i montowanie specjalnych akcesoriów.
          Motocykle sportowe. Obecnie poruszające się po drogach jednoślady sportowe jeszcze kilka lat temu mogły by brać udział w wyścigach na torach całego świata. Wyścig producentów w konstruowaniu coraz lżejszych, szybszych i mocniejszych motocykli powoduje, iż motocykle sportowe poruszające się po drogach dla przeciętnego śmiertelnika nie różnią się prawie niczym od tych biorących udział w wyścigach. W przeciwieństwie do wyścigów samochodowej Formuły 1, gdzie bolidy z torów wyścigowych różnią się bardzo od pojazdów poruszających się po drogach publicznych, wśród motocykli tak dużej różnicy nie ma. Błyskawiczne przyspieszenia i takież same hamowania, możliwość dokonywania głębokich pochyleń i olbrzymie moce maksymalne są elementami charakterystycznymi tych motocykli. Ich nadwozia mają bardzo opływowe kształty, silniki skrywają osłony z tworzyw sztucznych a pozycja kierowcy jest bardzo pochylona. Najpopularniejsze jednostki napędowe mają pojemności rzędu 600 cm3 - 1200 cm3. Sztandarowe modele zwłaszcza japońskich firm motocyklowych osiągają prędkości rzędu 300 km/h.
          Motocykle turystyczne. Maszyny tego typu są przystosowane do bardzo wygodnego przemierzania wielkich odległości po, w miarę płaskich, nawierzchniach. Są to bardzo ciężkie motocykle, które posiadają udogodnienia dla kierowcy i pasażera pomocne przy długich podróżach. Wielkie kufry bagażowe, interkomy, CB radia, nawiewy ciepłego powietrza, wysokie szyby chroniące przed wiatrem, ABS, odtwarzacze płyt CD i MP3 to niektóre z elementów turystycznego motocykla. Można dodać jeszcze system Cruise Control, pneumatyczną regulację zawieszenia i wsteczny bieg co obrazuje jak skomplikowanymi pojazdami są motocykle tego typu. Niestety są one też bardzo drogie, a ceny zbliżone do cen samochodów wyższej klasy prowadzą do odpowiedniej selekcji nabywców. Jednostki napędowe tego typu motocykli mają bardzo duże pojemności, ok. 1500 cm3 i bardzo łagodne charakterystyki silników. Przebiegi rzędu 300 tys. kilometrów nie należą do wyjątkowych rzadkości.
          Skutery i motorowery. Zaliczamy do nich zazwyczaj jednoślady o pojemnościach skokowych do 50 cm3. Wyścig producentów w tej klasie pojazdów spowodował iż są już produkowane skutery o pojemnościach 500 cm3(!). Skutery są idealnymi środkami transportu w dużych zatłoczonych miastach. Ich popularność zależy w dużej mierze również od strefy klimatycznej w której znajdują nabywców. Najliczniej występują w miastach południowej Europy oraz aglomeracjach dalekiego wschodu. Chęć urozmaicenia tego typu pojazdów skutkowała w produkcji wersji mini motocykli sportowych, chopperów, enduro, itp. Mniejsze wersje swoich "dojrzałych" braci mają od 50 cm3 do 250 cm3 pojemności skokowej. Dzięki przystępnej cenie, bezobsługowej pracy i uniwersalnym charakterze znajdują nabywców wśród wszystkich grup wiekowych zawodowych i obojga płci.
           Pozostałe typy. Należą do nich motocykle, które pozostają w znakomitej mniejszości do poprzednio wymienianych. Można wymienić tutaj cafe racery, które są stworzone do dynamicznego błąkania się po miastach, streetfightery zwracające na siebie uwagę groźnym wyglądem i modyfikacjami sprawiającymi, że są głośne, szybkie i błyszczące. Ponadto motocykle z wózkami bocznymi, pojazdy trójkołowe, a nawet tzw. "weterany", których rekonstrukcją i sprzedażą zajmują się niektóre firmy.

 


Główna        Góra